Zabawy z literkami - część 2
Zgaduj - zgadula
Do gry zapraszamy kilka osób (od 2-6). Dzieci siadają w kole, a w środku rozkładają cały zbiór literek. Dziecko, które losuje literki ma zasłonięte oczy. Jego zadaniem jest zgadnąć, jaką literę udało mu się wylosować z całego zbioru. Jeśli za pomocą dotyku gracz trafnie oceni co to za litera, musi ją wyraźnie wypowiedzieć. Za prawidłową odpowiedź otrzymuje jeden punkt. Punkty podliczamy na kartce. Wygrywa ten, kto zdobędzie największą ilość punktów.
Do tej zabawy idealnie nadają się 5 cm literki MagWords - zarówno mały jak i WIELKI alfabet oraz literki magnetyczne z przyjemnym w dotyku kolorowym filcem.
Ilość graczy: 2-6
Słowo na literę...
Dziecko losuje jedną literę alfabetu. Po wylosowaniu ma za zadanie głośno wypowiedzieć tę literę, a następnie szybko znaleźć słowo, które się na daną literę rozpoczyna. Dla starszych dzieci i dla utrudnienia grę możeszy zmodyfikować tak aby odbywała się na czas. Dziecko lub rodzic ma np. 15 sekund na wymyślenie określonego wyrazu zaczynającego się na daną literę.
Inną odmianą opisanej wyżej zabawy jest wersja w języku angielskim lub innym.
Do tej zabawy można wykorzystać dowolny rodzaj alfabetu MagWords.
Ilość graczy: 2-4
Układanki - rysowanki
Dzieci losują po kolei litery z rozsypanki. Następnie układają z nich wyrazy tak, aby żaden z graczy nie widział, jaki wyraz powstał. Na końcu zabawy zadaniem każdego gracza jest narysować ułożony wcześniej wyraz i przedstawić swoje rysunki pozostałym uczestnikom, aby mogli je rozpoznać. Komu uda się to za pierwszym razem i w najlepszym czasie – wygrywa.
Do tej zabawy również można wykorzystać dowolny rodzaj alfabetu MagWords. Do rysowania można wykorzystać zestawy MagWords z tablicami i markerami suchościeralnymi.
Ilość graczy: 2-4
Odrysowanie
Odrysuj literki na kartce tak, aby powstało z nich sensowne słowo. Masz do wyboru różne literki. Przemyśl najpierw, jaki wyraz zamierzasz odrysować, a potem precyzyjnie wykonaj zadanie. Warto zacząć od imienia dziecka, kolejne wyrazy powinny uwazględniać zainteresowania dziecka.
Do tego typu zabaw najlepiej nadaje się alfabet wycięty widoczny na zdjęciu. Warto wykorzystać zarówno małe jak i wielkie litery.
Ilość graczy: 1-4
Zwierzę na literę...
W grze bierze udział duża liczba graczy. Uczestnicy zabawy dzielą się na grupy. Każda z nich otrzymuje równą ilość literek pochodzących z całej puli. Gracze z każdej grupy mają za zadanie odnaleźć wśród swoich literek największą ilość literek B, C, D bądź innych. Następnie ich zadaniem jest zaproponować słowa, które zaczynają się na literki znajdujące się w największej ilości w ich grupach.
Dla utrudnienia zabawy ustalamy, że określone słowo ma obejmować określoną kategorię, np. oznaczać zwierzęta, produkty spożywcze, rośliny, budynki itp.
Ilość graczy: 2-14
8. Gracze znajdują jakiś przedmiot lub zabawkę z ich otoczenia. Następnie ich zadaniem jest odnalezienie jak najwięcej liter z ogólnej puli, które składają się na dany wyraz określający wybrany wcześniej przedmiot, np. Dinozaur.
Ilość graczy: 2-4
9.
Gracze po kolei losują literki z całej dostępnej puli. Każdy z nich ma za zadanie odnaleźć taki wyraz ze swojego otoczenia, który będzie się rozpoczynał na wylosowaną literkę. Gra jest na czas. Wygrywa ten, kto wykona swe zadanie jak najszybciej.
Ilość graczy: 2-4
10.
Dorosły gracz układa wyraz z rozsypanki liter, lecz pozostawia w nich wolne miejsca. Zadaniem młodszego gracza jest wypełnić brakujące pola odpowiednimi literkami tak, aby powstał poprawny wyraz.
Ilość graczy: 2-4
11.
Gra składa się z kilku rund. W pierwszej rundzie gracze określają kategorię wyrazów, do jakiej będą musieli wymyślić słowa, np. Kategoria Miasto. Następnie w kolejności odbywa się losowanie jednej literki z ogólnej puli liter. Gracz ma za zadanie w jak najkrótszym czasie (czas odmierza klepsydra), odnaleźć słowo zaczynające się na wylosowaną literę i pasujące do wybranej w trwającej rundzie kategorii. Za poprawną odpowiedź zostaje mu przydzielony jeden punkt. Kolejna runda to zmiana kategorii.
Wygrywa ten, komu udało się szybko i bezbłędnie odnaleźć wszystkie słowa pasujące do wybranych kategorii.
Ilość graczy: 2-6
Edukacyjny charakter wszystkich gier
Edukacja z zakresu mowy i myślenia:
- Samodzielne tworzenie wyrazów i zdań,
- Poszerzanie zakresu słownictwa,
- Poznawanie części mowy, czasowników, rzeczowników, przymiotników oraz roli jaką pełnią w zdaniu,
- Odmiana rzeczownika przez przypadki, określanie liczby i rodzaju rzeczowników, odmiana przez osoby i czasy czasowników,
- Poznawanie zasad prawidłowego wypowiadania głosek,
- Improwizacja werbalna dzieci, samodzielnie wymyślanie rożnych wyrazów, treści,
- Dzielenie się wiedzą podczas rozmowy, przekazywanie je innym uczestnikom,
- Praktyczne dobieranie odpowiednich wyrazów na potrzeby chwili,
- Zauważanie nieprawidłowości w ciągu liczb, obrazków, wyrazów,
- Kształcenie dykcji i wyrazistości wymowy,
- Tworzenie opowieści tematycznych.
Edukacja w zakresie pisania:
- Rozwiązywanie krzyżówek literowo – obrazkowych,
- Poznawanie zasad ortograficznych w pisowni wyrazów,
- Układanie różnych wyrazów i zdań,
- Próby pisania samodzielnego,
- Kształtowanie zdolności manualnych.
Edukacja matematyczna:
- Działania matematyczne z przekroczeniem progu dziesiątkowego, setek, tysięcy,
- Kształcenie logicznego myślenia i działania,
- Określanie czasu (godzina, minuta, sekunda),
- Zajęcia z zegarem lub klepsydrą (mierzenie aktualnego czasu).
Edukacja ogólna
- Wzbogacanie wiadomości poprzez opowiadania, analizowanie ilustracji, swobodne wypowiedzi, wykorzystywanie materiałów słowno-wyrazowych
Edukacja społeczno – moralna:
- Kształtowanie umiejętności wspólnej zabawy i spędzania czasu z rodzicami bądź rówieśnikami.
- Nauka wspólnej rywalizacji.
- Kształtowanie umiejętności pracy w grupie.
- Oswajanie się z sytuacją wygranej i przegranej.
- Zdobywanie świadomości, że przyswajanie wiedzy może być także zabawą.
Komentarze